Veelgestelde vragen

  • Uw zending wordt direct opgehaald en afgeleverd. U wordt geïnformeerd zodra de zending is afgeleverd. 
  • U heeft op dat moment zelf geen mogelijkheid om de zending te vervoeren. 
  • Flexibiliteit, u geeft aan wanneer de zending moet worden vervoerd. 
  • DJ Logistiek is een verlengstuk van uw bedrijf.
  • Besparing van aanschaf (lease) en kosten voor een auto, arbeidsloon/tijd.  
  • DJ Logistiek behandelt uw zendingen en eigen spullen/vervoermiddel met allergrootste zorg. 
  • Goede prijs/kwaliteit.
  • tarief wordt voor aanvang van transport afgesproken. Geen verborgen kosten die achteraf worden doorbelast.
  • besparing autokosten (lease, aanschaf, onderhoud, brandstof, verzekering en/of wegenbelasting).
  • heeft u collega’s die buitenaf werken en een onderdeel missen of moet worden vervangen. Uw collega kan aan het werk blijven zonder dat hij heen en weer naar kantoor moet rijden. 

Met Incoterms worden voor de verkoper en koper de rechten en plichten internationaal geregeld. De Incoterms worden verdeeld in zeevaart (4x) en in weg-, spoor- en luchtvervoer (7x)

Voor transport over weg, spoor en lucht:

  • EXW – Ex-Works (Af fabriek)
    De koper draagt bijna alle kosten en risico’s tijdens het gehele verzendproces. De enige taak van de verkoper is ervoor te zorgen dat de koper toegang heeft tot de goederen op de afgesproken datum. Vaak is dat het kantoor of het magazijn van de verkoper. Vanaf het moment dat de koper bij de goederen kan, wordt alles zijn verantwoordelijkheid (inclusief het laden en transporteren van de goederen).
  • DAP – Delivered At Place (Geleverd ter bestemming)
    De verkoper levert de goederen op eigen risico en op eigen kosten af op een afgesproken plaats. De verkoper is verantwoordelijk voor de uitklaring van de goederen voor export. Ontstaat er schade tijdens het vervoer voor de levering, dan zijn de kosten voor rekening van de verkoper. Het risico gaat over van verkoper naar koper als de goederen klaar zijn om te lossen op het afgesproken adres.
  • DDP – Delivered Duty Paid (Geleverd rechten betaald)
    De verkoper draagt de kosten en het risico van het transport, voert de export- en importverantwoordelijkheden uit en betaalt de eventuele importrechten en belastingen. Zodra de goederen op het afgesproken adres zijn aangekomen en gereed zijn om te lossen, gaat het risico over naar de koper.
  • FCA – Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)
    De verkoper moet de goederen op eigen risico en op eigen kosten ter beschikking stellen op eigen terrein of een afgesproken (laad)plaats. In beide gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor de uitklaring van de goederen voor export. Het risico gaat over als de goederen worden overgedragen aan de eerste vervoerder. FCA wordt steeds meer gebruikt, vooral in de plaats van EXW. De verkoper is alleen belast met voortransport. FCA is geschikt voor alle vormen van vervoer.
  • CPT – Carriage Paid To (Vracht betaald tot)
    De verkoper heeft dezelfde verantwoordelijkheden als bij FCA, maar betaalt in dit geval ook de leveringskosten (transport).
  • CIP – Carriage Insurance Paid To (Vracht en verzekering betaald tot)
    De verkoper heeft dezelfde verplichtingen als bij CPT. Hier komt de extra verplichting bij, dat de verkoper een verzekering moet afsluiten tegen het risico voor de koper van verlies van of schade aan de goederen tijdens het vervoer. De verkoper sluit een verzekering af en betaalt de verzekeringspremie.
  • DPU – Delivered at Place Unloaded (Geleverd ter bestemming en gelost)
    De verkoper draagt alle risico’s voor het brengen van de goederen naar en het lossen van de goederen op de overeengekomen plaats van bestemming. Hier kunnen de goederen worden uitgeladen voor verder transport. De verkopende partij regelt de douane en lost de goederen op de afgesproken plek. De koper regelt de inklaring en de eventueel hiermee verbonden rechten en kosten.

 Voor transport over zee en binnenwateren:

  • FAS – Free Alongside Ship (Vrachtvrij langszij schip)
    De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen naast het schip zijn geleverd in de afgesproken haven. Vanaf dat punt is het risico voor de koper en regelt hij ook de export uitklaring en import inklaring. Bevinden de goederen zich in een container? Dan draagt de verkoper de goederen meestal over in een terminal. In deze situatie kan de FAS niet geschikt zijn en kan beter de de FCA worden gebruikt.
  • FOB – Free On Board (Vrachtvrij aan boord)
    De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn en regelt ook de export uitklaring. Zodra de goederen geleverd zijn op het schip, draagt de koper alle verantwoordelijkheden.
  • CFR – Cost And Freight
    Voor de verkoper en koper geldt hetzelfde als bij FOB, maar in dit geval moet de verkoper ook het vervoer van de goederen naar de haven van bestemming betalen.

CIF – Cost, Insurance and Freight
De verkoper heeft dezelfde verplichtingen als bij CFR, maar betaalt ook de (minimale) verzekeringskosten. Een uitgebreidere verzekering moet de koper zelf betalen.

Er zijn 3 vrijstellingsregelingen waardoor het mogelijk is om gevaarlijke stoffen zonder ADR certificaat te vervoeren. 

  • de 1000 puntenregeling
  • de regeling met gelimiteerde hoeveelheden (LQ)
  • de regeling met de vrijgestelde hoeveelheden (EQ). 

(Bemanningsleden dienen voldoende opgeleid te zijn, minimaal een awarenesstraining hebben gevolgd). 

Staat uw vraag er niet tussen? U kunt uw vraag hieronder stellen en doorsturen. Uw vraag wordt dan z.s.m. beantwoord.

    [c4wp_nocaptcha g-recaptcha-respons]