Zeevracht - relatief goedkope manier van transport

Vervoer met een zeecontainer wordt vaak gebruikt als transportmiddel. Door het standaardiseren van de zeecontainers, de vervoersmiddelen (wegtransport, schip en spoor) en de handelingsmiddelen (bijv: kraan, heftruck, straddle carriers en ATV’s) waarmee uw goederen vervoerd worden, heeft u het voordeel dat de goederen niet overgepakt te hoeven worden (minder handelingen van de goederen betekent minder kans op beschadigingen). De zeecontainer kan hierdoor met alle modaliteiten worden vervoerd.

Door de grote hoeveelheid aanbod van mogelijkheden kan het al snel gebeuren dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Een samenwerking met DJ Logistiek helpt u om de juiste beslissing te kunnen nemen voor het vervoeren van uw goederen. Door mijn ervaring en mijn uitgebreide netwerk zijn er vele mogelijkheden en oplossingen te realiseren voor uw import- en/of exportzendingen.

Heeft u niet voldoende goederen om een hele zeecontainer te kunnen vullen, dan kunt u ook een gedeelte van de zeecontainer vullen. Zowel volle containerladingen FCL (Full Container Load), deelladingen LCL (Less Container Load) of speciale ladingen OOG (Out Of Gauge) kunnen worden geboekt.

Welke kosten beïnvloeden het zeevrachttarief?

Wat zijn uw voorwaarden? Aan de hand van deze voorwaarden worden de diverse mogelijkheden bekeken en de kosten onder elkaar gezet. Een offerte voor zeevracht bestaat niet alleen uit de zeevracht zelf, maar ook uit de hieronder genoemde punten. Deze punten kunnen weer verder worden uitgesplitst. 

Incoterm

Hiermee worden de rechten en plichten voor de verkoper en koper geregeld.

  • EXW – Ex-Works (Af fabriek)
  • DAP – Delivered At Place (Geleverd ter bestemming).
  • DDP – Delivered Duty Paid (Geleverd rechten betaald)
  • FCA – Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)
  • CPT – Carriage Paid To (Vracht betaald tot)
  • CIP – Carriage Insurance Paid To (Vracht en verzekering betaald tot)
  • DPU – Delivered at Place Unloaded (Geleverd ter bestemming en gelost)
  • FAS – Free Alongside Ship (Vrachtvrij langszij schip).
  • FOB – Free On Board (Vrachtvrij aan boord).
  • CFR – Cost And Freight
  • CIF – Cost, Insurance and Freight.

Container en goederen

Wat voor soort container is nodig en wat soort goederen moeten worden vervoerd?

  • Type container:

    • lengte: 20/40/45ft

    • hoogte en type: dry/highcube/reefer/open top/flatrack

  • Type goederen: dit is afhankelijk van de goederen die in de container geladen worden; let op dat de goederen op de juiste manier zijn verpakt voor verscheping. (Een container is een transportmiddel en geen verpakkingsmateriaal!)

  • Is er een container en ruimte aan boord beschikbaar?
  • Zijn de goederen ongevaarlijk, gevaarlijk, bulk- en/of temperatuurgevoelig.

  • Type zending: 

    • FCL: voldoende lading om een volledige container te gebruiken.
    • LCL: verschillende kleinere aantallen ladingen die voor dezelfde loshaven worden verzameld in 1 container. Het tarief is hierop gebaseerd.
    • OOG: lading die niet past in een geheel dichte container, omdat de lading te hoog en/of te breed is voor een container. Open Top, Flatracks en/of Platform containers kunnen hiervoor worden gebruikt.    

Terminalkosten

Terminal Handling Charge (THC) in de laad- en loshaven.     

Douaneformaliteiten

  • Douaneaangiften Import en/of Export
  • BTW-import: BTW verschuldigd bij invoer, alleen als de BTW niet is verlegd. Deze kosten zijn geen onderdeel van het zeevrachttarief en worden apart belast.
  • Invoerrechten: betaling over de producten die worden geïmporteerd uit landen buiten de EU. Niet over alle producten moeten invoerrechten worden betaald. Deze kosten zijn geen onderdeel van het zeevrachttarief en worden apart belast

 

Transport

  • Voortransport in de laadhaven en/of natransport in de loshaven
  • Transport kan met verschillende modaliteiten (Mode of Transport), zoals wegtransport, binnenvaart en spoor, worden uitgevoerd. 
  • Merchant Haulage – transport wordt zelf geregeld en/of Carrier Haulage – Transport wordt uitbesteed.

Onvoorziene kosten

Helaas kunnen door onvoorziene oorzaken extra kosten ontstaan.

  • Demurrage (kadehuur)/detention (containerhuur). Deze kosten worden berekend als u het aantal dagen dat u de container vrij kunt gebruiken heeft overschreden. Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen. Per rederij kan dit verschillend zijn.
  • Controle door de douane – de container wordt fysiek gecontroleerd, waardoor de container op de terminal naar een locatie moet worden gebracht waar de controle veilig wordt uitgevoerd.

Zeevracht geregeld en uzelf ontzorgd

Uw zeevrachttransport wordt geheel volgens uw opdracht en wensen opgepakt door DJ Logistiek. Met zeevrachtpartners is een wereldwijd netwerk met agenten beschikbaar. Tijdens het gehele traject wordt informatie en instructies naar verschillende partijen gestuurd om iedereen te informeren over de status van de zending. Hierdoor wordt voorkomen of wordt tijdig gereageerd op eventuele problemen onderweg en garandeert een snel en soepel verloop van de zending. 

U kunt erop vertrouwen dat er altijd iemand op de hoogte is van de voortgang van uw zending, zodat u zich kunt concentreren op uw kernactiviteiten.

Vrijblijvende offerte

Wilt u weten wat het kost om een container te verschepen? Aangezien de kosten voor het verschepen van een container per aanbieder aanzienlijk kunnen verschillen, loont het vaak de moeite om de prijzen en mogelijkheden van de verschillende partijen te vergelijken. Deze taak neem ik u graag uit handen.